måndag 28 november 2011

Okej övergrepp?

På väg hem från jobbet i fredags ser jag ett stort gäng stå runt en bänk och hetsa och skrika samtidigt som personal från butiker runt omkring står i dörrarna och skrattande tittar på. Tittar mot bänken och ser en man som även för en lekman är uppenbart alkoholiserad. När jag hoppar av cykeln och går fram ser jag att de hetsar en av killarna och mannen att dricka ikapp samtidigt som några av dem filmar alltihopa med sina mobiler. När jag ifrågasätter dem får jag till svar att det inte är någon fara, de har svensexa och mannen är ju alkis... detta är en något förkortad version av vad som utspelade sig, mina kommentarer om deras omoral och ruttenhet hör hemma någon annanstans. Det var med dubbla känslor jag gick därifrån, jag är förvisso nöjd över att ha sagt ifrån och förhoppningsvis lämnat någon av dem med en dålig smak i munnen. Men mest gick jag därifrån med en klump i magen och kände mig j-igt ledsen över hur folk kan ta sig rätten att kränka någon som samtidigt befinner sig i en situation där han inte är i läge att säga ifrån. När jag frågade mannen sa han att det var ok eftersom han fick sprit... grabbgänget tyckte det var ok eftersom mannen inte sa ifrån. Som om han hade haft möjlighet att säga ifrån...

Killarnas beteende gör mig så j-la arg och jag kan inte se det som något annat än ett rent övergrepp. Men jag blir oxå så oerhört beklämd att folk runt omkring ställer sig och betraktar och skrattar åt detta övergrepp. Det får mig att fundera över om det är så att vi tycker att vissa övergrepp är ok, att de kanske till och med är lite roliga... något vi kan roa oss åt en liten stund. Och jag kan inte låta bli och undra hur omgivningen betett sig om den som var utsatt för övergreppet inte hade varit en äldre alkoholiserad man, en sk A-lagare. Hade folk stått och skrattat då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar