söndag 22 augusti 2010

Fula ord!

Vad är fula ord? Och vem bestämmer vilka ord som är fula?

Är svordomar fula ord? Njae.. det tycker jag nog inte. De flesta är inte heller vackra, utan helt enkelt bara ord. Vissa kan vara fascinerande, låta lite roligt och många är kreativa. Men mest är de bara ord.

Skällsord kan kanske vara lite fula, det beror väl på utifrån vems perspektiv man ser det. Om jag är mottagare av skället så tycker jag de är fula. Gullet kan bli ett fult ord om det sägs för att förminska mig, men annars är det väl ett ok ord.

Ord som beskriver sex och kön betraktas ofta som fula och används gärna som skällsord. Men jag vet inte om jag betraktar många av dem som fula. En del kanske, fladderfitta tycker jag är ganska fult men jag vet inte heller om det är ett sex/köns-ord eller ett skällsord eller kanske en svordom. Bitterfitta är jag oxå osäker på i vilken kategori det hör hemma men tycker inte att det är så fult.

Jag funderar oxå på om ord är fula för att de ser fula ut i text, helt enkelt är oestetiska eller om det är för att de ligger fel i munnen och låter fult. Ranunkel tycker jag ser ganska ok ut i text men när man säger det låter det förfärligt. Är då ranunkel ett fult eller fint ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar